Vad är en horunge?

Ja, när jag googlade på styckesindelning för att få lite high standard help till min novell så kom det här upp:

Undvik horungar

Horunge kallas ensamma rader från ett textstycke som antingen börjar sist på en sida eller avslutar ett stycke överst på en ny sida. Horungar är en av de klassiska misstagen som avslöjar en okunnig formgivare. Ofta kan en horunge där ett stycke börjar med endast en rad längst ned på sidan accepteras men aldrig den ensamma korta raden där stycket råkar sluta överst på sidan. För att bli av med horungar jan du antingen redigera texten så den blir längre eller kortare, manuellt korrigera avstavningar eller om du är varsam genom tillriktning spärra eller knipa stycket så du blir av med horungen. Samma gäller mycket korta utgångsrader i ett stycke där bara ett kort ord eller ett avstavat ord går över till sista raden i stycket.

Oh well. Man lär sig något nytt varje dag. Just didn't think it would be this.
Känn er inte stötta av rubriken eller faktumet att jag skrattar åt ordet. Jag har och kommer alltid ha en trist humor.
PUSS


Kommentarer
Postat av: olivia

HAHAAHHAAH<3

2008-11-25 @ 15:27:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0