SL är ju inte flexibla.

Jag skrev ju ett klagobrev till sl igår typ (hahah ja)
JAG SKREV:

Rubrik : Inte okej åka för tidigt
Meddelande :
Bästa lokaltrafiksföretag!

Jag åker varje morgon (då jag är så illa tvungen för att det är för regnigt för att cykla etc)
buss från Kolarängsvägen till Kallhälls station i Järfälla. Det är ofta en mycket
trevlig upplevelse, och resan är snabb och smidig. DOCK finns det ett stort problem.
Bussen skall gå 07:28 från Kolarängsvägen för att ansluta till tåget 07:39, men även
om jag kommer fem minuter före avgångstid missar jag i 80% av fallen bussen!!
Vad beror detta på?
Jo att bussen avgått för tidigt. För Tidigt. Mer än fyra minuter FÖRE avsatt tid.
Det står på tidtabellen "samtliga tider är ungefärliga", vilket är helt självklart då bussen
åker en bra sträcka innan den plockar upp mig och väglag, köbildningar osv är
påverkande faktorer. Med andra ord förstår jag verkligen att en buss kan vara 2-5 minuter
försenad. Vad jag inte kan förstå är alltså att den avgår så pass långt före avsatt tid.
Jag missar helt enkelt bussen trots att jag inte kommer för sent.

FÖRSLAG: Be alla era busschaufförer som passerar Kolarängsvägen på morgonen
07:15-08:00 (linjer 547 o 560) att om de kommit fram t ex tre minuter tidigare, så kan de
stanna och invänta att klockan slår dags. Punktlighet är jätteviktigt. Särskilt när en hel
timmes resa påverkas redan i första steget.

Hjärtligt tack. Är trött på att missa bussen, gå hemifrån en halvtimme före avsatt
tid för att vara garanterad att hinna med bussen. Är trött på att med astmatiska besvär
ibland behöva springa 200 m till en buss som kommit fram till hållplatsen 4-6 min tidigt,
ibland i onödan. Åk inte innan klockan slagit.


DOM SVARADE:
Hej Julia!

Tack för ditt e-brev.

De flesta hållplatser har enbart cirkatider angivna. Detta innebär, beroende
på hur den aktuella linjen ser ut, att bussen kan komma cirka +/- 5 minuter jämfört med
den angivna tiden utan att det betraktas som en avvikelse från tabellen.
Om det inte är någon som kliver på eller av vid ett antal hållplatser under färden kan
det förstås innebära att bussen kommer flera minuter tidigare.

De hållplatser som är utskrivna i tidtabellen har s.k. hålltider, och där behöver förarna
stanna och vänta in tiden om de skulle ligga före schemat. Men det vore ohållbart om
bussarna skulle vara tvungna att på alla hållplatser med cirkatider vänta in tid trots att inga
passagerare ska av eller på. Det skulle ju leda till avsevärt långsammare busslinjer,
förmodligen innebära fördubblad restid. <---------- BULLSHIT SL!!!!!



VÄRDELÖST SL!

Kommentarer
Postat av: cessis

hahahah<3 älskar ditt brev

2009-11-17 @ 16:50:30
URL: http://ceciliawirell.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0