Gymnasieångest

Okej, i mitt första inlägg lovade jag mycket uppdatering men det har det ju inte vart mycket av. Men nu ser jag att julia har skrivit en hel bok i sitt förra inlägg, så nu får ni mycket att läsa.


I alla fall, idag när vi åkte hem med pendeln från skolan så satt det några i typ 18-årsåldern bakom oss. På deras ballonger och påsar och grejer så stod det namn på olika högskolor. De hade varit på nån mässa, typ som gymnasiemässan, fast på den mässan dom varit på fick man förmodligen reda på vad man kan göra efter gymnasiet. Men men. Det fick mig att liksom tänka till lite. Jag, som går i nian, vet ju inte ens vad jag vill gå för linje eller så på gymnasiet. Sen jag började kolla på skolor i september har jag varit säker på att jag ska gå på kungstensgymnasiet. Jag fastnade för skolan på direkten, det klickade. Skolan är liten, de erbjuder utlandspraktik och ligger i stan. Det passar mig. Men nu när det verkar som om hela världen kommer att söka dit, och dessutom har dom ganska hög median (270 poäng) så verkar det rätt hopplöst för mig som inte är så där överdrivet duktig i skolan. Så liksom, vad ska jag söka? Jag vet ju att jag absolut inte vill gå natur. Matte är inte min grej (även fast alla verkar tro det..) och jag är inte ett så stort fan av kemi, biologi osv. Så samhälle it is. Men jag vet inte om jag vill gå sam-sam eller sam-språk. Och jag vet absolut inte vilken skola jag vill gå på. Jag har kollat lite på värmdö, mikael elias teoretiska, stockholms fria och kungstens dåra. Men jag vet inte. Jag har ingen aning. Måste boka ett SYV-möte snart. Och nästa vecka ska jag hålla ett tal om just gymnasieval, lycka till säger jag bara.

Nu måste jag springa till iljansboda och hämta Gustav från fritids. Gosh det är kolsvart ute.
Puss så länge.


Kommentarer
Postat av: Martin

Ah... Ljuva tider med gymnasieångest. Men vet du vad det fina med gymnasiet är? Efteråt kan du ändå komplettera med studier på Komvux, om du under höstterminen i trean kommer på att ditt val var helt åt helvete fel. Du kan i princip läsa vilket gymnasieprogram som helst på Komvux, förutom jättepraktiska grejer och specialprogram.



Gå samhälls. Det är en bra utbildning. Om du har några planer på yrkesinriktning senare i livet redan nu kan du googla högskoleverket och kolla upp vilka kurser som krävs för vilka högskoleutbildningar. Men det borde du inte ha, nu ska du dricka jordgubbscider och vara ung ett tag till tycker jag.



Om du inte tänker så mycket och tar det som DU känner är bäst för DIN skolgång och liv så blir det bra. Och det brukar alltid ordna sig i slutändan.



Lycka till och tack för kommentaren på mitt gnälliga inlägg i min blogg.



:) /m

2008-11-21 @ 16:23:58
URL: http://martinlindback.blogg.se/
Postat av: fanny

aw. amanda du hittar säkert på något <3

PLUs att du säkert kommer in på kungstens juuuu.





naaajjjsss med tipsaren!

2008-11-21 @ 17:12:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0